Sattusin eile ühele huvitavale
mõttelõngale pärast suurepärast loengut propaganda teemal ja kõigega sellega
seonduval. Kas propaganda on erinev avalikest suhetest? Nii mõnigi autor arvab,
et on ja mõni arvab, et avalikud suhted sisaldavad propagandat kui erilist
nähtust, kuid mina arvan, et see nii ei ole ei ühel ega teisel moel. Kui nüüd
visualiseerida hetkeks omale silme ette ringid, milles sisalduvad sõnad
„avalikud suhted“, „propaganda“ ja „reklaam“ , siis mina lükkaks need kõik ühte
patta ja ilma kõhkluseta väidaks, et üks sisaldab teist ja teine kolmandat,
kusjuures võrdusmärki ei paneks neist ühegi vahele. Kõik need nähtused võtaks
ma kokku sõnadega „eesmärgipärane mõjutamine“, mille juures eesmärk on mõjutaja
enda defineerida.
Oleks muidugi vale öelda
siinkohal, et nii „avalikud suhted“ kui ka „propaganda“ ja „reklaam“ ei sisalda
endas erinevusi, kuid need on minimaalsed ja tulenevad lähtuvalt eesmärgist
mida püütakse saavutada. Reklaami eesmärk on ju ennekõike toodet tarbijale nö
pähe määrida, kuid see pole pikaajalise efektiga. Propaganda eesmärk on pisut
poliitilisem, sisaldab ideoloogiat ja on igavene. See pikaajalisus peitub
üldjuhul ajaloolises kontekstis ehk teisisõnu, kasutatakse muinasjutulisi
kõnekujundeid nagu „juba varasel 19. Sajandil olid need rahvused sõbrad (või
vaenlased) …“ või „ vabaduse ja turvalisuse nimel“, „pikaajalise koostöö ja
sõpruse nimel“ jne.
Avalikud suhted on selleks, et
pehmendada teed propagandale laiema publiku hulgas. Kuna propaganda on poliitiline
ja ideoloogiline, mis omakorda mõjutab eetikat ja moraalitunnet, siis on
oluline, et avalike suhete juht teeks oma tööd parimal võimalikul moel vastasel
korral asjad ei tööta. Kuidas on lood kõigi eelnimetatud nähtustega Eestis?
Eesti on tore koht kus elada.
Tegelikult ka, kuna siin on poliitiline kultuur äärmiselt kirju. Ühest küljest
meil on siin „vanem põlvkond“ kellel on mälu nõukogude liidust ja „noorem
põlvkond“ , kuhu ma ka ise vapralt kuulun, kes on uue vabaduse orjad. Ja nõnda
me siis kakleme omavahel – kes on äärmusliku ameerikaliku vabaduse poolt, kes
igatseb „vanu häid aegu, kus tööd oli kõigile ja raha ka enam vähem jagus“ -
taga. Kuid kellel on õigus? Kas see pole mitte riigi korraldada, et selgitada
välja millise suuna me tulevikus võtame, kuhu pürgime?
Esimese asjana tuleks muidugi
defineerida ära riik. Suured juhid ja arvamusliidrid väidaksid siinkohal, et
riik see võrdub rahvas ja neil on õigus. Mina ütlen, et riik praegusel hetkel
võrdub maksumaksja pluss võimuesindaja. Tundub ehk naiivne, kuid meie
individualistlikus ühiskonnas üpris tõelähedane. Mis oleks siis lahenduseks
sellisele probleemile? Kas antud nähtus on üleüldse probleemiks?
Lahenduseks oleks ehk riigi
poolne propaganda inimeste harimise suunal. Haridus ja haritus on need, mis
lähendavad kogukonda ja kasvatavad iseteadlikust. Korra sai ka loengus maha
peetud diskussioon hariduse ja raha üle, mille käigus selgus, et raha on vaja
inimeste harimiseks ja haritud inimesed teevad raha – seega nõiaring, kuid
mille osakaal on õnneks haritud inimeste suunas, kes tulevikus loodetavasti
oskavad raha kasulikkust hinnata.
mis teooriad sest asjast pajatavad?
VastaKustuta